lasse jensen

Om 15 år er DR1 død

INTERVIEW: Til kulturformidling på Københavns Unversitet interviewede jeg Lasse Jensen om dansk public service i maj 2012.

For 2 år siden, i maj 2012, interviewede jeg Lasse Jensen om fremtiden for public service medier i Danmark. Eftersom han i dag siger farvel til Mennesker og Medier, synes jeg, det giver masser mening at smide det ud i æteren. 

I disse dage løber vindheksene igennem spøgelsesbyerne DR1 og TV2. De tidligere tv-mastodonter klamrer sig til deres berettigelse i en verden, hvor befolkningen har adgang til nicheudbud om alt. Public service er en by i Rusland, som ingen rigtigt ved, hvad betyder mere. Men alligevel har DR et overskud på 19.8 mio. kroner. Et overskud, der er lavet, fordi seerne opsøger deres public service på nichekanalerne. Lasse Jensen forsøger at give en forklaring.

Af Ronja Pilgaard

Er der overhovedet brug for public service og store samlende tv-kanaler i 2012? For journalist og radiovært Lasse Jensen er der ingen tvivl,

– Jeg er ret sikker på, at om 10-15 år eksisterer ikke noget, der hedder DR1. Og der eksisterer ikke en kanal, der udelukkende har til formål at samle alle danskere. Det er stort set umuligt, fordi den bliver udkonkurreret af 100-vis af nichekanaler. Og vi ved jo ikke hvad sker der ikke med nettet i løbet af de næste 10 år, siger Lasse Jensen.

–Når Gitte Rabøl siger at bonderøven, det er for alle danskere, så er der 700.000 seere. Så begrebet for alle danskere er en tiendedel af alle danskere. Til krønikens sidste afsnit, var det alle tiders rekord, 2,7 millioner seere. Det var helt vildt. Men herre gud. Da jeg var chef for tv-avisen, havde vi 2,7 mio. seere hver dag. Det var jo så også Danmarks bedste tv-avis, også Danmarks værste, og Danmarks eneste.

For DR1 kan ikke længere være noget for alle danskere, mener Jensen og understreger, at hele befolkningen alligevel kun samles om fjernsynet, når der er finale i X Factor – der er ikke plads til de store fællesoplevelser længere.

– Det er, tror jeg et dilemma, som ikke bare handler om tv, men som handler om, at alle medier bliver mere og mere nicheprægede, uddyber Jensen.

En fragmenteret verden

I løbet af de sidste år er nichekanalerne blevet der hvor folk søger hen. På TV2 taler årsregnskaberne for sig selv, når hovedkanalen har underskud på 150 millioner, mens nichekanalerne laver et overskud på tilsammen 300 millioner.

– Dengang man lavede DR, der havde man en enhedskultur i Danmark, og DR blev så oprettet som enhedskulturens fyrtårn. Det var den, der skulle oplyse masserne. Sådan er det ikke mere. Vi er blevet multikulturelle, segmenteret og fragmenteret i hoved og…, nu er medierne så også segmenteret, fortæller Lasse Jensen og fortsætter på sin sædvanlige bandende maner

– For hvem fanden kan du oplyse i dag, sådan fyrtårnsmæssigt? I dag må du indrette al kommunikation af den karakter efter målgruppe, interesse og aldersgruppe. Det bliver rigtigt svært, hvis vi f.eks. snakker DR Mama, For der skal man jo ramme en aldersgruppe som i den grad bruger andre medier.

Ifølge Jensen, er det gået op for medierne, at det kan man ikke, for folket vil ikke behandles ens. Og folket er blevet smallere.

– i USA eksisterer de store brede tv-stationer stort set ikke mere. Der er kommet nicher på alt, og det er jo sådan tidens store tv- og medieudvikling er. Det kommer vi også til at se her.

Noget forvrøvlet sludder

Men hvor skal public service så gå hen, når ingen gider se DR1, og kanalen alligevel er på vej i graven? Lasse Jensen ved i hvert fald, hvor den ikke skal gå hen.

– Der er folk, der mener, public service skal sikre meget smalle udsendelser, og så er der dem, der mener at public service skal være meget bredt. Til dem hører jeg. Så er der dem, som mener, at Danmarks Radio skal sende alt det, som de andre ikke sender. Hvilket, for mig at se, er noget forvrøvlet sludder. Og der har jeg faktisk iagttaget en sjov alliance. For hvis der er to personer, der er enige, så er det George Metz og chefen for SBS, Henrik Ravn. De mener begge, at DR skal sende alt det, de andre ikke sender, fordi DR må ikke skævvride markedet, griner Jensen og forklarer videre, at public service historisk set, er skabt netop for at skævvride markedet.