First_matryoshka_museum_doll_open

Prolog: De russiske dukker

I to uger har der ligget et faneblad åbent på min arbejdscomputer. Det er en kort nyhed fra Frederiksborg Amts Avis. Meget kort endda. To sætninger var alt, avisen kunne vride ud af den nyhed:

“20 matrjosjka-dukker, der er delbare russiske trædukker, blev mellem fredag den 29. december og mandag den 1. januar stjålet fra et hus på Lathyrusvej i Helsingør.

Ukendte gerningsmænd gennemrodede hele huset, men tog kun dukkerne med sig.”

Hvorfor tog de kun dukkerne? Hvorfor bryder man ind i et hus, roder rundt mellem hvad end, der er der inde, og går med 20 russiske dukker? Og hver gang jeg har forsøgt at lukke fanebladet og rydde op på min overfyldte computer, har noget stoppet mig.

Det skulle forblive åbent. Bare lidt endnu, mens min hjerne forsøgte at forstå hvorfor.

Matroska-Babushka
Sagen får mig med det samme til at tænke på Tintin og det knuste øre, hvor en arumbaya-fetich bliver stjålet fra et museum, men vender tilbage igen dagen efter – nu bare uden et knust øre.

Jeg er samtidig forfærdelig glad for symbolik. De russiske dukker, som er blevet stjålet hedder matrjosjka-dukker, men de fleste danskere kender dem nok som babushka-dukker. Det er en slags trædukker, hvor der inden i hver dukke er en ny lille dukke. Man kan få dem med alle mulige motiver, men oftest er de malet som kvinder med store øjne og tørklæde om hovedet. En ægte russisk bedstemor. Jeg tror, det er derfor, mange danskere kalder dem Babushka, som betyder bedstemor.

Mange gode historier er jo også som Matrjosjka-dukkerne. Hver gang man åbner en historie, og tror, at man nu har fundet ud af, hvad det hele handler om, ligger der en ny historie inden i og venter. Jeg håber, det er sådan en historie, jeg har fundet her.

Dukkerne er samtidig stjålet fra en vej, der hedder Lathyrus. De fleste haveejere tænker jo nok på den et-årige ærteblomst, der går under navnet Lathyrus. Men blomsten er uden tvivl opkaldt efter Lazerus – manden Jesus lod stå op fra de døde. Der er altså med andre ord to muligheder for denne her historie: Enten er det en døgnflue, en ærteblomst, som hurtigt blomstrer op og forsvinder igen, eller også står de russiske dukker op fra de døde.

Jeg har alle dage været glad for at overfortolke.

Et mysterie?
Så for at jeg kan få lukket den fane, har jeg besluttet mig for, at jeg vil forsøge at finde ud af, hvad der er sket med de 20 russiske dukker.

I mine noter har jeg døbt sagen “Mysteriet om de russiske dukker”. Men jeg aner faktisk ikke, om der er tale om et mysterie. Jeg ved i virkeligheden ikke andet, end det, der stod på Frederiksborg Amts Avis’ hjemmeside 3. januar: At 20 dukker af typen matrjosjka er blevet stjålet fra et hus i Helsingør omkring nytår.

Over de næste uger, vil jeg forsøge at opklare tyveriet. Jeg har ingen ide om, hvor svært eller let, det kommer til at være. Og jeg kommer til at bruge højest en halv dag på det om ugen, fordi jeg også har en masse almindeligt arbejde, jeg skal passe – det her gør jeg i min fritid. Men jeg kommer løbende til at opdatere på Instagram.

Følg med i næste uge, når det første rigtige afsnit kommer her på bloggen. Jeg kommer blandt andet til at ringe til Nordsjællands Politi, for at høre, hvad de egentlig ved om sagen, og jeg kommer til at ringe til journalisten, der har lagt de to sætninger op på Frederiksborg Amts Avis’ hjemmeside.

 

FAKTABOKS:
Modtaget af Sebastian Goos fra TV2

Matrjosjkas stamme er ‘matr’, som stammer fra det latinske ‘mater’, hvilket betyder mor. Derfor er det et symbol på fertilitet, så babusjka giver egentlig også mening, men er – som du skriver – forkert.

 

Har du tip, spørgsmål og ideer, modtager jeg dem alle med kyshånd på ronja.pilgaard@gmail.com

 

Sådan gør jeg

Sådan gør jeg:
Jeg kommer til at opdatere på Instagram, når der er nyt i sagen.  Noget kommer til kun at være her, og de posts, som handler om sagen, bliver markeret med #russiskedukker. Det er fire år siden, nogen sidst brugte det hashtag, så nu tager jeg det.

Så hvis I ikke også vil have opdateringer om, at jeg drikker øl, har tømmermænd, spiser spelt og ryger cigaretter, er det altså det hashtag, I skal følge.

Hver uge, eller i hvert fald hver gang, jeg opdaterer bloggen her, kommer der derudover en anden blog.

I den første fortæller jeg bare historien, som jeg kender til den. Her får du fakta, og forhåbentlig en god historie. Samtidig hører du om alle de veje, man skal ned ad i sin research, når man prøver at opklare noget.

I den anden fortæller jeg, hvilke værktøjer, jeg har brugt, og hvilke overvejelser, jeg har gjort mig.

Som journalist kommer man ofte til at skulle brug forskellige værktøjer, men man kommer også til at gøre sig forskellige tanker om etik. De tanker publiserer jeg i den anden blog.

Så når næste uges afsnit af Mysteriet om de russiske dukker kommer op vil der samtidigt komme en anden blog, som altså indeholder de etiske overvejelser, jeg har gjort mig, og en liste over de værktøjer, jeg har brugt.

Og så laver jeg selvfølgelig opdateringer på Facebook, når du kan læse mere i sagen.

 

Læs første afsnit af Mysteriet om de russiske dukker her.

Læs andet afsnit af Mysteriet om de russiske dukker her.